Irti tuntihinnoittelun loukusta
Mietitkö miten voisit parantaa hoitolasi tulotasoa? Haluaisitko päästää irti tuntihinnoittelun loukusta ja tuotteistaa palvelusi kunnolla.
Tiedät varmasti, että olisi jo aika nostaa hintoja tai muuten yleinen hintataso syö hoitolasi katteet sujuvasti. Puhumattakaan inflaatiosta.
Jos et ole nostanut palveluidesi hintoja aikoihin nyt on oikeasti viimeistään sen aika.
Hinnat voi nostaa vaikka tietyn prosentin mukaisesti ylöspäin… mutta jos hinnoittelun perusteena on ainoastaan tuntihinnoittelu se ei silloin oikeastaan ratkaise tilannetta. Tai ratkaisee – mutta joudut edelleen tekemään töitä hand by hand! Yksi asiakas kerrallaan summalla x.
Asiakkaiden määrää ei voi nostaa lukemattomiin koska aika tulee silloin vastaan. Ja etenkin oma jaksaminen. Kun oma jaksaminen alkaa rakoilla se tarkoittaa myös sitä että työntulos alkaa kärsimään. Mekin olemme vain ihmisiä emmekä onneksi robotteja.
Tuntihinnoitteleminen on silloin tuloksen kannalta jo hieman haastavampaa. Yksittäinen hoito sellaisenaan ei tuo mitenkään mahdottoman paljon tuloa lisää.
Tuotteistaminen ratkaisee asiakkaan ongelman
Mitä jos lähtisitkin tavoittelemaan unelma-asiakkaasi ongelman ratkaisua? Ja tarjoisitkin asiakkaalle ratkaisun ongelmaan tuotteistamisen avulla.
Harvoin yksittäinen hoito ratkaisee asiakkaan ongelmaa. Ongelmien juurisyyt ovat paljon jossakin syvemmällä. Ne vain pitää kaivaa esiin. Ja kun juurisyyt löytyvät voit tarjota asiakkaalle palvelun – joka ratkaisee tämän kiperän ongelman.
Tuotteistamalla palvelusi parannat tulostasi ja saat kunnollisen korvauksen tekemästäsi työstä. Saat itsellesi enemmän aikaa (myös auttaa sitä sinun asiakastasi) ja voit tehdä lyhyempää työviikkoa halutessasi.
Asiakkaasi kannalta teet suurimman vaikutuksen palvelemalla häntä täydet 100 % ja sitoutat hänet käyttämään palveluitasi jatkossakin. Asiakas saa ongelmaansa ratkaisun sekä hieman vielä enemmän.
Samalla brändäät itseäsi alan asiantuntijana ja vedät uusia asiakkaita magneetin tavoin luoksesi. Tuotteistamalla molemminpuoliset hyödyt ovat taattuja.
3 kohdan malli palvelun tuotteistamisesta
- Havaitse asiakkaan ongelma
- Ratkaise se
- Tarjoa apua
Asiakasmäärän ja tuloksen taulukko
Tästä taulukosta näet selkeästi miten palvelun pakettihinta ja asiakasmäärä korreloivat tulokseen.
Havainnollistavaa vai mitä?
Taulukon avulla voit miettiä kuinka helposti hintojen nostamisen avulla pääset parempiin tuloksiin omassa liiketoiminnassasi.
Ja hei, tämän taulukon avulla voit myös unelmoida ja suunnitella polkusi sinne sun unelmien tavoitteeseen. Haluatko enemmän tulosta, vapautta, omaa aikaa, opiskeluun tai harrastamiseen… mihin tahansa haluaisitkin käyttää ’ylimääräisen’ aikasi.
Asiakasmäärän vähentäminen vaikuttaa positiivisesti liiketoimintaan. Ajattele kuinka voit palvella pienemmän määrän asiakkaita vieläkin paremmin. Sinulle jää aikaa ratkaista asiakkaan ongelmat kunnolla ja ilman stressiä ajan riittämisestä tai tuloksesta.
Aika on rajallista vuorokaudessa
Kuukaudessa on vain tietty määrä tunteja ja omasta jaksamisesta on myös huolehdittava. Väsyneenä ei jaksa myöskään työskennellä täysin sydämin ja se näkyy aina myös ulospäin energiavajeena.
Jos energiat eivät ole kunnossa se vaikuttaa työhön sekä vapaa-aikaan.
Yrittäjän paras sijoitus on sijoitus itseensä.
Jos nyt vielä palataan tuohon edellä olevaan taulukkoon asiakasmäärästä ja tuloksesta. Mitä se oikein kertoo…
Taulukon mukaisesti tuohon 5000,- euron kuukausimyyntiin voi päästä tekemällä 25 asiakasta jotka maksavat palvelusta 200,-
Kuukaudessa on 21 työpäivää. Työpäiviä on 5 viikossa.
Kun asiakasmäärä on 25 kpl kuukaudessa voisit siis työskennellä 1 asiakas per päivä ja neljänä päivänä olisi 2 asiakasta. Tai sitten työskentelisitkin vain osan viikosta lyhennettynä työviikkona. Viikkoon jäisi sitten aikaa palautumiseen, opiskeluun tai ihan mihin tahansa. Kuulostaako hyvältä?
Taulukon avulla voit kehittää sellaisen liiketoimintamallin joka sopii sun elämään. Taulukon numerot ovat vain lukuja. Nämä luvut ovat täysin mahdollista saavuttaa ja kehittää oma palvelu näiden pohjalta. Vain taivas on rajana.
Suunnitelmalla pääsee tavoitteisiin
Tavoitteisiin voit päästä vain suunnitelman avulla. Suunnitelma pitää ensin luoda ja alkaa pilkkomaan sitä pienemmiksi osiksi. Aivan kuten vaikkapa laihduttaminen tai lihasten kasvattaminen – suunnitelma tavoitteisiin pääsemiseksi pitää olla. Lopputulos ei ole saavutettavissa jos et tee oikeanalaisia asioita – askel kerrallaan.
Näihin suurempiin lukuihin pääsee helpommin kun on ensin luonut suunnitelman ja on hinnoitellut omat palvelunsa oikein.
Askel kerrallaan
Tee suunnitelma ja pilko se pienempiin osiin.
Mieti, miten pääset eteenpäin.
Valmentaudu
Hyvin harva yrittäjä valmentaa itseään tai palkkaa itselleen valmentajan. Usein kouluttaudutaan ainoastaan tuotesarjojen tai uusien hoitojen koulutuksilla.
Mutta suurin ratkaisu olisikin valmentaa itseään ja oppia tekemään asioita uudella tavalla. Tavalla, joka parantaisi hoitolan kannattavuutta ja sitouttaisi asiakkaat jonottamaan sinun hoitolasi oven taakse.
Jos liiketoimintaa tehdään samalla aina samalla tavalla kuin ympäristö – kukaan ei erotu massasta. Silloin hinnat ovat samanlaisia ja palvelut ovat samanlaisia. Kukaan ei voi saavuttaa parempaa tulosta ja unelmien hoitolaa.
Samalla olet jo luovuttanut ja hinnoitellut palvelusi aivan samoin kuin muut. Ja ennen kaikkea antanut muiden vaikuttaa sinun omiin tavoitteisiin.
Kun olet päässyt eteenpäin suunnitelmasta – on aika aloittaa.
Aloita oikeasti – muuten tulet vain työntäneeksi aloitusta aina vain eteenpäin… Etkä koskaan tule saavuttaneeksi niitä sinun unelmiasi!
Lue seuraavaksi artikkeli https://www.unelmienhoitola.fi/sinulla-on-valta-mista-valita/
Täältä voit ladata itsellesi oppaan -näin päivität hoitolan hinnaston kannattavaksi- https://www.unelmienhoitola.fi/
Tule mukaan seuraamaan somen puolelle https://www.facebook.com/unelmienhoitola
Terkuin Terhi
Vastaa