Lahjakortit alennuksella – vai olisiko jo aika kannattavammalle myynnille?
Pää lyö tyhjää ja vuoden vilkkain lahjakorttisesonki on jo ovella. Miten saisin houkuteltua asiakkaita hoitolan ovesta sisään. Olisiko alennus hoitopalveluista se hyvä juttu?
Vastaus on jo varmasti aika selvää. Alennusmyynneillä ei pitkälle pötkitä. Emmehän me yrittäjinäkään saa omalta vuokaraisännältä alennusta seuraavan kuukauden vuokranmaksuun. Niinpä, miksi meidän sitten pitäisi myydä alennuksella?
Onneksi löytyy paljon muita hyviä keinoja houkutella asiakas lahjakortti ostoksille. Ja vieläpä niin, että hän lähtee hymyssä suin pois ostoksilta – maksaneena täyden hinnan. Kuulostaako hyvältä? Olisiko jo aika kannattavammalle lahjakortti myynnille.
Joulu on lahjakorttien aikaa
Joulusesonki on vuoden suurin myyntitapahtuma. Siihen liitetään paljon tunteita jo ihan sen takia, että joulu on tunnepitoista aikaa. Silloin pitäisi yrityksen kassan kilistä hyvään tahtiin.
Oletko koskaan miettinyt asiakkaan kannalta mitä kaikkia tunteita joulu herättää. Useimmille se on erittäin stressaavaa aikaa. Ahdistaa jo ennakkoon joulun kaikki ylenmääräinen höösääminen. Kiire tulee joka vuosi, vaikka ennakkoon yrittääkin varautua kaikkeen mahdolliseen.
Mitä lähemmäksi jouluaatto tulee, sitä enemmän asiakkaat sinkoilevat ja sekoilevat ympäriinsä. Voisiko tänä jouluna olla toisin? Ainakin yrittäjän näkökulmasta? Olisit varautunut tähän kaikkeen. Sinä voisit kirjoittaa lahjakortteja hymyssä suin. Olisit valmiina parhaimpaan lahjakorttisesonkiin.
Mitä valmisteluja kauneushoitola yrittäjän kannattaa tehdä?
Aloita ajoissa joulun suunnitteleminen. Mieti valmiiksi mitä jouluaika hoitolalle merkitsee. Tärkeää on myös miettiä minkälaisen lopputuloksen haluaisit saavuttaa. Haluatko ylittää viime vuoden lahjakorttimyynnin? Minä verran voit myydä lahjakortteja, että pystyt ne sitten tulevaisuudessa tekemäänkin.
Kenelle aioit lahjakortteja myydä? Tähän ei ole oikea vastaus, että kaikille. Jos myyt kaikille et myy kenellekään. Siksi on hyvä miettiä minkälainen on lahjakortin ostaja eli kohderyhmä.
Minkälaisia hoitoja tykkäät tehdä? Tässä kohdin on hyvä rajata palveluvalikoimaa jota aioit tarjota. Tämä vaikuttaa myös paljon siihen kohderyhmään. Mutta ennen kaikkea se on itsellesi hyvä tilaisuus – tarjota ensisijaisesti niitä palveluita, joita tykkäät tehdä.
Hahmota valmiiksi myös milloin teet valmisteluja joulusesonkiin. Se tulee nimittäin yllättävän nopeasti tänäkin vuonna. Jos suunnitelma puuttuu et ehdi mukaan täysipainoisesti ja käy niin, että stressi saa vallan. Silloin hyvä energia ja tekemisen meininki on pois pelistä. Ja tietysti tuloksetkin jäävät saamatta.
Eli ensimmäisenä kannattaa hahmotella kunnon suunnitelma loppuvuotta kohti!
Muista tarkistaa myös viime vuoden toteutuneet suunnitelmat. Mikä niissä toimi ja mikä ei. Jos haluat parantaa tämän vuoden tulosta – jotakin on muutettava.
Kannattaa rohkeasti miettiä myös uusia tapoja toimia. Usein onkin niin, että on itse aivan liian lähellä nähdäkseen ’metsää puilta’. Saatamme tehdä samoja asioita vuodesta toiseen ja kuitenkin kaipaamme kipeästi muutosta lopputulokseen. Mikäänhän ei muutu jos mitään ei muuta.
Tuotteista palvelut uudella tavalla
Lahjakorttisesonkiin ei tarvitse opetella uusia hoitoja. Käytä energiasi mieluummin hyväksi tuotteistamalla jo olemassa olevia hoitoja. Niitä viilaamalla saat aivan uniikkeja hoitopaketteja asiakkaille.
Olethan muistanut kirjoittaa asiakkaiden palautteita ylös? Käytä näitä tietoja hyväksi kun suunnittelet hoitopaketteja. Nämä palautteet ovat todella tärkeitä kuulla ja hyödyntää uudestaan. Näiden kautta saat aivan uudenlaista energiaa suunnitteluun.
Muista, että vain taivas on rajana kun suunnittelet uutta. Rohkeasti vaan ideat sinkoilemaan ja kynä sauhuamaan. Välillä on hyvä vetää överin puolelle niin löytyy se uusi tapa toimia. Kaikkien suunnitelmien ei tarvitse aina mennä toteutukseen asti.
Tänäkin jouluna suurin osa ihmisistä viettää joulun kotona. He myös panostavat paikallisiin palveluihin ja eritoten uskaltavat käyttää hoitoloiden palveluita rajoitusten höllentyessä. Tähän kannattaa tarttua ja myydä lahjakortteja ihaniin hoitoihin.
Ihmiset kaipaavat kosketusta, rentoutumista, hemmottelua ja hellittelyä. Käytä näitä sanoja markkinoinnissa ja materiaaleissa. Luo hyvillä teksteillä hoidon palvelukuvaus kuntoon. Ja muista, että kaikki ostopäätökset tehdään tunteella.
Hinnoittele kunnolla
Hinnoittelun miettiminen nostaa yleensä kylmän hien pintaan ja saa kaiken maailman alennuskompleksit syttymään. Voinko pyytää palvelustani kunnon hintaa?
Jos käännetäänkin asia toisinpäin – minkä verran olisit valmis antamaan omaa vapaa-aikaasi asiakkaalle? Suostuisitko tulemaan paikalle ihan sinne tulemisen ilosta. Vai olisitko mieluummin perheesi kanssa tai vaikka työpaikassa, josta saisit palkkaa.
En usko, että kukaan meistä menisi työpaikalle tekemään töitä jos siitä ei maksettaisi. Eli kyllä yrittäjänkin pitää tienata elantonsa ja paljon enemmän.
Alennukset pilaavat tuloksen
Esimerkki:
Tuotteen tai palvelun hinta on 100 euroa ja sitä on myyty 20% myyntikatteella 100 kpl.
Päätät laskea hintaa vain 5%!!! eli 95 euroon. Jotta saisit saman tulon kuin normaalihinnalla myytyjä tuotteita 100 kpl sinun olisikin myytävä 133 kpl eli peräti 33 tuotetta enemmän! Ja tässä esimerkissä oli VAIN 5% alennus. Hurjaa eikö totta.
Pitäisi siis panostaa 33 kappaleen lisämyyntiin, jotta saisi saman tuloksen kuin normaalihinnalla!
Jos alennus olisi tällä esimerkillä 10% pitäisi myydä 100 kpl enemmän… eli alennukset tekevät oikeasti hallaa liiketoiminnalle!
Huomioi, että tämä on vain näennäinen esimerkki mutta tämä kuvaa hyvin mitä tarkoitan – pienelläkin alennuksella on äärettömän suuri vaikutus!
Kun olet hinnoitellut palvelusi oikein, energiaa riittää myös liiketoiminnan suunnitteluun. Sekä tietysti ihanien hoitojen tekemiseen.
Palveluja käyttävä asiakas haluaa tulla hoitolaan, jossa on resurssit kunnossa – myös hoitajalla. Sanomaton viestintä on myös sellaista jonka jokainen aistii.
Jos hoitajan omat ongelmat yksityiselämässä tai talouden ahdingossa ovat suuria, se kyllä heijastuu asiakkaalle.
Asiakkaalla on ongelma
Asiakas on kyllä valmis maksamaan kun tarjoamme hänelle ratkaisun ongelmaan. Joulun aikana ’lahjaongelmaisia’ riittää. Nykyaikana on suuri ongelma keksiä se uniikki joululahja, jolla ihastuttaisi saajansa.
Onneksi on kauneushoitoloita, joista saa aivan ihania lahjakortteja. Meillä on siis vastaus tähän ongelmaan! Hyödynnä tämä yrityksesi parhaaksi.
Nyt jos koskaan on oikea aika tarttua lahjakorttien myyntiin. Unohda lahjakorttien myyminen alennuksella – se ei ole kannattavaa liiketoimintaa.
Hyvä energia, avoin mieli, luovuus ja rohkeus – näistä syntyy menestynyt loppuvuosi. Jos mitään ei muuta niin mikään ei muutu. Vuoden päästä sama ratas pyörii edelleen – yhtä hitaasti jos mitään ei ole muuttanut.
terhi@unelmienhoitola.fi
Terveisin Terhi
Vastaa