Hieronta kosmetogin työvälineenä

Mahtavaa kun olet löytänyt tiesi lukemaan blogiani.

Tarkoitus on auttaa sinua kohti unelmiesi yrittäjyyttä. Meillä kauneudenhoitoalalla on valtavasti potentiaalia kehittyä juurikin omanlaiseksi osaajaksi. Kun lähdet tiettyä päämäärää kohden ja kaikkea ylimääräistä rajaten, samalla tulet brändänneeksi itseäsi tietyn alan osaajaksi. Se siis myös erottaa sinut kilpailijoistasi.

Nyt kuitenkin asiaan josta ajattelin kirjoittaa tämän artikkelin. Minulle niin rakkaasta asiasta eli hieronnasta.
Havahduin tässä eräänä päivänä, kun mieleni sopukoista löytyi muisto opiskeluajoiltani. Mieleeni palautui päättötyöni aihe kosmetologikoulusta. Päättötyönäni olin kirjoitellut aiheen; klassinen hieronta kosmetologin työvälineenä. Tämän olin unohtanut kaikkien näiden vuosien aikana.
Hieronta on ollut kuitenkin niin lähellä minun työtäni (kaikki nämä vuodet) ja jotenkin olin sen aivan unohtanut. Tavallaan se on kasvanut liian lähelle minua ja siitä on tullut itsestään selvä asia.

Keskustelin taannoin kollegani kanssa, joka on nyt jo eläkkeellä. Hän kertoi huomanneensa kosmetologi harjoittelijoissa vuosien saatossa muutoksia. Osa tämän hetken opiskelijoista ei pitänyt hieronnan tekemisestä. Kaikki muu oli edellä tätä hoitamisen muotoa. Hierontaa ei haluttu tehdä tai se tehtiin mahdollisimman nopeasti, keskittymättä. Itse en ole koskaan ajatellutkaan ettei hieronta kuuluisi mieluisena asiana kosmetologille. Itse ajattelen kosmetologin työtä hoitajan työnä. Mutta tämähän on asia joka erottaa hierontahoitolan vaikkapa rakennekynsiä tarjoavista hoitoloista.

Lähdin pohtimaan tätä aihetta enemmän. Mietin hieronnan mahdollisuuksia oman hoitolani palvelujen tarjonnassa. Ymmärsin myös sen tuomat mahdollisuudet ja päätin lähteä luomaan palveluni tämän ympärille. Halusin tarjota asiakkaalle enemmän lisäarvoa. Tällä hetkellä ihmiset ovat kovin stressaantuneita ja väsyneitä arkeen. Hektinen aika ja ylisuorittaminen vievät monelta energian. Rentoutumiselle on tällöin paikka meidän tarjoamissa hoidoissa.

 

 

Osalla kauneushoitoloita hieronta kuuluu yhtenä osana kasvohoitoa tai jalkahoitoa, osalle taas ei. Tämä on juuri se asia joka kannattaa huomioida kun lähdet rakentamaan palvelujasi. Tuo silloin selkeästi esille hieronta joka on jo osa hoitoa. Mieti silloin kuuluuko kasvohoitoon hieronnan osio kasvoille, kaulalle ja decolteelle vai jatkuuko se vielä niskalle ja hartioille asti. Sitä rentouttavampi hoitokokonaisuus kasvohoito silloin on. Ja tietysti palvelun hyöty myös asiakkaalle. Muista silloin myös tämä hinnoittelussa. (kirjoittelen tästä aiheesta myöhemmin oman kirjoituksen) Hoitokokonaisuuksia tekemällä sinulla on mahdollisuus hinnoitella myös vapaammin.

 

On myös hyvä muistaa, että hierontaa voit hyödyntää erilaisissa muodoissa. Jokaiselle syntyy oma käsiala jota toteuttaa. Siihen on helppo opetella lisää uusia tekniikoita joko käsintehtäen tai jotakin välinettä hyödyntäen. Voit myös miettiä ja luoda erilaisia hoitoja, joilla teet erottuvuuden hieronnalla.

 

Samat asiat pätevät tietysti myös muiden hoitojen kohdalla. Varmasti tuttuja asioita mutta nämäkin kannattaa miettiä huolellisesti läpi ja kertoa ne myös palveluhinnastossa. Emme voi olettaa, että asiakas olisi näistä ennakkoon tietoinen. Kauneushoitoloissa on jokaisessa omat palvelunsa ja niihin kuuluvat osiot. Tällöin emme voi myöskään olettaa naapurin hoitolan kasvohoitoon kuuluvan niska-hartia hierontaa tai muuta sellaista. (tai että asiakas sitä tietäisi hoitoon tullessaan) Silloin meille jää se hinnoittelun mahdollisuus. Oikein tuotteistettuna meidän hintoja ei voi silloin verrata siihen naapurin hoitolan kasvohoitoon. Sait ehkä pointista kiinni eli hinnoittelu tällöin avaa meille mahdollisuuden. Silloin ei enää tarvitse kilpailla hinnalla vaan aivan muilla asioilla. Se vahvistaa asiakkaalle myös positiivista kuvaa hoitolastamme. Halpa hinta luo myös yleensä tietynlaisen mielikuvan palvelusta. Se luo automaattisesti negatiivisen mielikuvan hoitolan tasosta ja hoitajan osaamisesta. Näitä asioita emme varmasti halua hoitolamme luovan.

 

Haluamme varmasti saada tietyn tulotason yrityksemme kautta. Silloin on erityisen tärkeää miettiä erottuvuutta ja yrityksen mielikuvaa jonka luomme. Asiakas ostaa tunteella palvelujamme. Toki hyödyt ovat myös suuressa roolissa, mutta tunne on se joka määrittelee ostokäyttäytymisen. Meillä on siis suuri mahdollisuus vaikuttaa tähän asiaan. Mieti tarkkaan jokaisen palvelun kohdalla minkä mielikuvan sillä luot. Toinen asia on sitten palvelun tuomat hyödyt asiakkaalle. Mitä paremmin saat nämä kerrottua jo ennen hoitotapahtumaa sitä helpompi on asiakkaan varata aika juuri sinun hoitolaasi.

 

 

Harjoittele ja luonnostele hinnastosi palvelut sopivaan muotoon.
Muista sanojen merkitys ja kuvaelma hoidostasi.
Kokeile erilaisia hoitokokonaisuuksia teemojen mukaan; joulu, äitienpäivä jne.
Esittele nämä palvelut mainoskanavissasi jo ennen varsinaista sesonkia.
Ja ennenkaikkea muista näissä palveluissa juurikin hieronnan eri mahdollisuudet.

 

Tässä artikkelissa on käsitelty asioita joita kannattaa välillä pysähtyä miettimään. Usein olemme niin lähellä omia ajatuksia ja vanhoja kaavoja ettemme näe kaikkia uusia mahdollisuuksia ympärillämme. Silloin on hyvä pysähtyä ja miettiä. Kannattaa tuuletella ajatuksia muiden kanssa. Aina on mahdollisuus kehittää itseään ja oppia uutta. Positiivisuus on myös suuri potentiaali joka luo energiaa. Tämän positiivisen energian myllyn kun saa käyntiin alkaa paljon hyviä asioita tapahtumaan 🙂

 

Virtaa ja unelmia sinun syksyyn!

Toivottaa lämmöllä Terhi

 

 

 

 

 

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *