Hieronta – kultakimpale työvälineenä

Hieronta – kultakimpale työvälineenä

 

Hieronta opetettiin koulussa tietyllä kaavalla. Se oli hyvä asia joka auttoi kehittymään paremmaksi hierojaksi. Tietty hieronnan kaavio antoi kehykset, joiden sisään oli hyvä opetella lisää taitoja. Alussa oli vaikea keskittyä asiakkaan tulkitsemiseen, kun muisteli hieronnan erilaisia otteita ja missä järjestyksessä hieronta eteni. Harjoitus tekee tässäkin mestarin. Tarvitaan paljon toistoja ja harjoitusta. Kouluaikana oli  hyvä harjoitella erilaisilla asiakkailla. Silloin sait oppia tulevaisuuteen ja rutiinin muodostuminen oli mahdollista.

 

Rutiini tarkoittaa positiivista mutta myös negatiivista asiaa. Kun työskentely tapahtuu rutiinilla se alkaa kääntyä itseään vastaan. Kehittyminen tarvitsee aina jonkin tietyn sysäyksen. Usein haluamme olla sillä tutulla ja turvallisella tiellä. Rutiini ei kehitä meitä eteenpäin eikä tuo kaivattua kasvua hoitolaamme. Rutiini saattaa joskus myös sulkea silmämme uusilta mahdollisuuksilta. Oman hoitolan kehittyminen saattaa katketa. Kun teemme vuosia töitä samalla kaavalla ja hintoja nostamatta jäämme todellakin jälkeen kehityksestä. Nyt on hyvä pysähtyä ja miettiä mihin suuntaan sinä haluat kehittyä. Tämä asia on minulle tuttua koska olen kulkenut samanlaisen polun. Työkalut olivat liian lähellä minua ja kuljin laput silmillä. Onneksi sain oman oivallukseni ajoissa.

 

Kuuntelin asiakkaitani

Mietin minkälaisia asiakaspalautteita sain. Varmasti 95% palautteista oli hierontaan sekä ihanaan oloon liittyviä. Asiakkaat eivät maininneet hoitosarjoja tai hoitoon oleellisesti liittyviä asioita. Vaan sitä lopputulosta! Miltä heistä tuntui! Silloin ymmärsin minkälainen kultakimpale käsissäsi onkaan. Tähän hierontaan minun kannattaisi panostaa ja tehdä siitä itselleni toimiva ja kannattava työkalu. Todella simppeliä.

 

 

Kehittyminen

Onko mahtavampaa kuin itse innostua uudelleen ja kehittää omaa tekemistään. Onnistua ja innostua –  helppoa vai mitä? Kaikkeen tarvitaan myös rohkeutta ja päästää itsensä epämukavuus alueelle. Kun haluat kehittyä, mieti mihin suuntaan kuljet. Kaikki epäoleellinen kannattaa unohtaa jos se ei edistä maaliin pääsyä. On tärkeää itse herätä ja avata silmänsä. Uuden suunnan ottaminen ei tarvitse olla vaikeaa eikä hintavaa. Mutta joskus on vaikea itse nähdä oman hoitolansa tilaa ja keksiä niitä työkaluja joilla näihin pääsee.

Monet lähtevät tässä kohtaa laajentamaan palveluvalikoimaansa lisää. Otetaan uusi hoitosarja tai palvelu. Palveluvalikoima hoitolassa kasvaa ja samalla myös varaston arvo. Jos varaston kiertonopeus ei ole tarpeeksi hyvä siitä seuraa jossakin vaiheessa ongelmia. Tuotteiden päiväykset tulevat vastaan – myyt alennuksella tai joudut heittämään nämä tuotteet hävikkiin… Jos et ole miettinyt todella tarkasti markkinointisuunnitelmia näille uusille hoidoille, ne eivät tavoita oikeita asiakkaita. Hoidot eivät myy itse itseään, joskus saamme sarjojen markkinoinnista väärän kuvan. Vähemmän on tässäkin kohtaa enemmän. EMME MYY KAIKILLE KAIKKEA! Oikea kohderyhmä ja vain siihen panostaminen, kaikki muu tulee sen ympärille. Tämän asian olen viimeinkin itse sisäistänyt. Mitä enemmän olen rajannut kohderyhmää sekä hoitovalikoimaani sitä enemmän olen onnistunut omalla polullani.

 

Palveluvalikoiman tuotteistaminen

Hoitovalikoimani tuotteistuksen olen tehnyt vain hierontaa hyväksi käyttäen. Hieronta on  todellakin kultakimpale työvälineenä. Tuotteistamisen kautta sen mahdollisuudet on rajattomat.

Anna muutaman vinkin sinun käyttöösi:

 

  • mieti mitä hoitoja tykkäät tehdä.
  • Rajaa/valitse vain 3 hoitoa (esim. kasvohoito/jalkahoito/..)
  • mieti edellisille hoidoille hoitokuvaukset tuotteistamalla hoidot (käytä hierontaa tässä kohtaa hyväksesi)
  • voit valita vaikka kasvohoidoille muutaman erilaisen paketin hinnastoon (näitä vaihtoehtoja ei kannata olla kuitenkaan liikaa)
  • tee samat asiat myös muille valitsemillesi hoidoille
  • kun olet tuotteistanut palvelusi on aika siirtyä hinnoitteluun
  • hinnoittelun voit nyt tehdä vapaasti koska olet tuotteistanut palvelusi (et myy enää pelkkää kasvohoitoa/jalkahoitoa jne.)
  • Edelliset asiat ovat tärkeitä! Näin erotut muista hoitoloista ja teidän hintojen vertaileminen on vaikeaa. Sinä myyt silloin jo valmiita palvelukokonaisuuksia ja selkeytät oman hoitolasi brändiä. Tämän asian oivaltaminen on tärkeintä.

 

Tuotteistamisessa käytä hyväksesi hierontaa. Se on sinulle se paras työväline jota pystyt muuntelemaan mielesi mukaan. Tuotteistamisen kautta brändäät hoitolaasi. Olet silloin se hoitola jossa panostetaan hierontaan ja tehdään asiakkaista stressivapaita ja rentoja.

 

 

Laitan vielä tähän yhden esimerkin jolla yritän avata tätä asiaa;

 

Hoitola X jonka hinnastossa on kasvohoito.

Kasvohoito 40,-
kuorinta, naamio, mekaaninen puhdistus, hoitovoide lopuksi. kesto 1h.

 

 

Hoitola Y jonka hinnastossa myös kasvohoito.

Räätälöity kasvohoito 85,-
Räätälöity kasvohoito ihosi tarpeiden mukaan. Hoidossa keskitytään ihosi hoitamiseen ja talven kuivuuden ennaltaehkäisyyn. Rentouttava hieronta lämpimällä öljyllä sulattaa myös hartioiden jumit ja saat ihanan autuaan olon. kesto n. 1h.

 

Esimerkki on erittäin riisuttu versio mutta ehkä ymmärrät pointin. Molemmissa on kasvohoito samalla kestolla mutta hinnassa on huomattava ero. Kumman näistä valitset? Asiakkaan kannalta voisin veikata, että alempi vetää puoleensa suurinta osaa. He haluavat itselleen kasvohoidon mutta myös hyvää oloa. Hinnalla ei silloin ole enää suurta merkitystä! Tämän kautta myös saat hoitolallesi juuri sen oikean asiakaskunnan. Sinulle jää varaa hinnoitella myös vapaammin. Ja teknisesti asiakasta ei kiinnosta miten hoito tehdään vaan se lopputulos on tärkeintä. Aina ei tarvitse siis kertoa hinnastossa meidän erilaisia tekniikoita ja muita temppuja joilla nämä tehdään.

 

 

Toivon, että sait itsellesi pohdittavia asioita.
Anna ajatusten ja mielikuvien virrata ja kehitä hoitolaasi uusi suunta!

 

Kohti unelmiesi hoitolaa!
Terkuin Terhi

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *